اخبار و مقالات خود را به azadi.barabari@gmail.com بفرستید.
وبلاگ آینه آزادی و برابری http://avbi.blogspot.com/

NOTHING CAN STOP US

December 30, 2007

هفتمین روز اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه اصفهان به پایان رسید


گفتگو با یکی از دانشجویان اعتصاب‌کننده در دانشگاه اصفهان

«گفته‌اند به محض خاتمه اعتصاب غذا بازداشت می‌شوید»

کوهیار گودرزی

با گذشت چهار روز از اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه اصفهان، تا کنون پاسخی از سوی مسئولین دانشگاه به خواسته‌های آنان داده نشده است. علیرضا داوودی یکی از سخنگویان دانشجویان اعتصاب‌کننده در مورد این اعتصاب، به زمانه چنين می‌گوید:
یکی از دانشجویان احضارشده به کمیته انضباطی، به این کمیته مراجعه کرد و به وی گفته شد که روز بعد برای دریافت حکمی که در غیاب وی صادر شده بود، مراجعه کنند. ایشان این مسأله را به ما اطلاع داد و ما خودمان را رساندیم و دیدیم مسئولین برخورد بدی کردند؛ سر حرف غیرقانونی خودشان ایستادند و ما مجبور شدیم که همان روز اعتصاب غذا را اعلام کنیم. و بدین ترتیب دوشنبه ساعت چهار بعد از ظهر اعتصاب شروع شد.

با سه نفر شروع کردیم و بچه‌های دیگر پیوستند. تعداد ۱۲ نفر بود که دو نفر به خاطر ارعاب و تهدید مسئولین و تماس‌هایی با خانواده‌شان، مجبور به ترک اعتصاب غذا شدند. روز دوم از کمیته انضباطی که شب را در آن‌جا گذراندیم، به سه‌راه زبان در داخل دانشگاه مراجعه کردیم. صبح تا بعدازظهر آن‌جا بودیم که با نوشتن پلاکارد و نشستن روی زمین و انداختن پتو روی خودمان جلوی دید دانشجوها باشیم.

بعدازظهر آن روز به دلیل سرمای هوا از سه‌راه زبان به کمیته انضباطی مراجعه کردیم. در کمیته انضباطی بسته بود؛ قفل شده بود. در حالی که ساعت سه و نیم، وقت اداری است و باید کمیته انضباطی باز باشد. ولی ظاهراً چون می‌دانستند ما شب دوباره می‌آییم و آن‌جا پناه می‌گیریم، در را قفل کرده بودند و ما مجبور شدیم به سمت مصلای دانشگاه برویم و شب را آن‌جا بگذرانیم.

چهارشنبه، روز سوم اعتصاب غذا، صبح دوباره از مصلی به سه‌راه زبان آمدیم که به صورت خودجوش دو تا بیانیه حمایتی از سوی دانشجویان در آمده بود و دو تا بیانیه هم از سوی معتصبین. یک بیانیه با هشت امضا از سوی کل اعتصاب‌کنندگان و یک بیانیه به امضای نماینده آن‌ها یعنی خودم.

ساعت یک ربع به دوازده، دانشجویان غذای خودشان را نخوردند و ۴۵۰ غذا از سلف پسران تا سه‌راه زبان به صورت نمادین و برای همراهی با اعتصاب‌کنندگان روی زمین چیده شد. ساعت دو و نیم، نزدیک به ۵۰ نفر با خواندن سرود «سر اومد زمستون» و «یار دبستانی من» به سمت دفتر رامشت، رییس دانشگاه اصفهان حرکت کردند که از ایشان بخواهند که به جمع دانشجویان بیاید و پاسخگو باشد.

آقای رامشت در این شرایط بحرانی تشخیص دادند که بروند مسافرت و ظاهراً رفتند شیراز. دانشجویان خواستند وارد دفتر شوند که درها را در وقت اداری قفل کرده بودند و از ورود ممانعت کردند. دانشجویان به سه‌راه زبان برگشتند و اعتصاب‌کنندگان تصمیم گرفتند که شب گذشته را در خوابگاه سپری کنند.

در حال حاضر اعتصاب غذا در چه وضعیتی است؟

الان که روز چهارم است، هفت نفر باقی مانده‌اند. هم اکنون دانشجویان در نمازخانه خوابگاه به سر می‌برند و اعتصاب غذا ادامه دارد.

اشاره کردید که با خانواده‌‌های دانشجویان تماس گرفته شده و آنان مورد تهدید واقع شده‌اند.

دیروز تماس‌های بسیار توهین‌آمیزی از سوی مسئولین دانشگاه با خانوده‌ها گرفته شده و با این لحن صحبت کرده بودند که ما بچه‌تان را نمی‌توانیم جمع کنیم و شما خودتان بیایید و جمع کنید. اگر جمع نکنید، نیروهای امنیتی از بیرون دانشگاه می‌ریزند و می‌برندش.
در صورتی که فردی که بالای ۱۸ سال سن دارد و عاقل و بالغ محسوب می‌شود، احتیاجی به قیم ندارد. از طرف دیگر هیچ مقام امنیتی حق ندارد دانشجو را درون دانشگاه دستگیر کند؛ آن هم به دلیل مسائل صنفی. خانواده این فرد هم بسیار ترسیده بودند. شبانه حرکت کردند؛ دیشب رسیدند این‌جا و مجبورشان کردند که فرزندشان را با خودشان ببرند.

خانواده‌های دیگری هم تهدید شده‌اند؟

بله، یکی از خانواده‌ها به این صورت تهدید شدند که حکم بازداشت تمامی اعتصاب‌کنندگان صادر شده و به محض خاتمه اعتصاب غذا بازداشت می‌شوند. خانواده این فرد هم به وی فشار آورند و به دلیل شرایط خاص، ما موافقت کردیم که ایشان جدا شوند.
گویا احکام تعدادی از دانشجویان از سوی کمیته انضباطی صادر شده است.

احکام کمیته انضباطی اکثراً غیابی و بدون حضور دانشجویان صادر شده است. احکام به دلیل شرکت در سه تجمع دانشجویی بوده. تجمع ۱۳ آبان که به منظور آزادی سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر بود؛ تجمع‌های ۲۱ آبان و ۱۳ آذر هم خواسته‌های صنفی را دنبال می‌کرد؛ از جمله برگزاری انتخابات شورای صنفی و انجمن اسلامی دانشجویان.

ظاهراً هشت حکم انضباطی صادر شده که دیروز چهار حکم را تحویل دادند. دو تا از احکام علی رهنما و علیرضا داوودی محکوم به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات و ارسلان صادقی و مازیار معصومی محکوم به یک ترم محرومیت شدند.

احکام همگی طبق بند ج ماده چهار صادر شده و در حالی که طبق ادعای کمیته، جرم مشترک بوده، با استناد به دو بند جداگانه، بندهای ۱۰ و ۱۲ آیین‌نامه انضباطی، احکام مختلفی صادر شده است.

No comments: